INSTRUKCJA
postępowania w przypadku podejrzenia u Gościa zakażenia koronawirusem
- W przypadku stwierdzenia wyraźnych oznak choroby jak uporczywy kaszel, złe samopoczucie, trudności w oddychaniu, gość nie powinien zostać wpuszczona na teren obiektu. Powinien zostać poinstruowany o jak najszybszym zgłoszeniu się do najbliższego oddziału zakaźnego, celem konsultacji z lekarzem, poprzez udanie się tam transportem własnym lub powiadomienie 999 albo 112.
- Jeśli gość mieszka w hotelu – czasowe odizolowanie go w dedykowanym pomieszczeniu, powiadomienie dyspozytora medycznego o podejrzeniu zakażenia i zgłoszenie incydentu do kierownictwa obiektu, co umożliwi obsłudze ustalenie obszaru, w którym poruszała się i przebywała osoba, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami obiektu oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
- Ustalenie listy pracowników oraz klientów (jeśli to możliwe) obecnych w tym samym czasie w części/częściach obiektu, w których przebywał klient i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie gov.pl/web/koronawirus/ oraz gis.gov.pl odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.
- Wstrzymanie przyjmowania gości, powiadomienie właściwej miejscowo powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej i stosowanie się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Krakowie
ul. Prądnicka 76, 31-202 Kraków
Telefon alarmowy
667 881 188
czynny całą dobę
BEZPIECZNY GOŚĆ
• przy pełnym obłożeniu obiektu dajemy możliwość zachowania bezpiecznej odległości minimum 2 metrów we wszystkich przestrzeniach hotelowych
KORZYŚCI: Goście mają do dyspozycji dużą przestrzeń - zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz, co pozwala na zachowanie bezpiecznej odległości minimum 2 metrów. Goście przebywający w hotelu nie są narażeni na bezpośrednie kontakty z dużą liczbą osób
"BRAMA" BEZPIECZEŃSTWA
• na teren obiektu mają wstęp wyłącznie Goście hotelowi, pracownicy i dostawcy
• podczas meldunku i na życzenie klienta może zostać wykonany pomiar temperatury (bezdotykowo) przez pracownika recepcji, który zna procedury postępowania w przypadku pogorszenia zdrowia lub przy widocznych objawach zakażenia koronawirusem mamy obowiązek kontrolować Gości w jednorazowych rękawiczkach oraz w masce ochronnej/ przyłbicy
• Goście, dostawcy i pracownicy mają możliwość i obowiązek zdezynfekować ręce po wejściu na teren obiektu
• w Hotelu mogą przebywać tylko osoby, które przeszły kontrolę bezpieczeństwa i są gośćmi hotelu
• przygotowaliśmy instrukcje #BEZPIECZNI RAZEM - tym samym informujemy jak należy postępować w sytuacji podwyższonego ryzyka
KORZYŚCI: Goście mogą czuć się bezpiecznie, gdyż na terenie obiektu nie ma przypadkowych osób
Nasza polityka bezpieczeństwa #bezpiecznirazem
BEZPIECZNE ROZWIĄZANIA TECHNOLOGICZNE
• w hotelu wdrażamy system dezynfekcji powierzchni wspólnych, co zapewni ozonator powietrza
• wdrażamy system dezynfekcji ciepłej wody użytkowej za pomocą jonów srebra i miedzi
• regularnie wymieniamy, czyścimy i dezynfekujemy filtry w wentylatorach i klimatyzatorach
• codziennie wentylujemy restauracje przez co najmniej 1 godzinę
• przed wejściem do restauracji znajdują się środki do dezynfekcji rąk i jednorazowe rękawiczki. Dodatkowo, każdy Gość na życzenie może być poddany badaniu temperatury (bezdotykowo)
• zrezygnowaliśmy całkowicie z bufetów
• proponujemy Gościom serwis dań bezpośrednio do stolika lub do pokoju hotelowego w formie room service
• ograniczyliśmy liczbę osób jednocześnie spożywających posiłki z zachowaniem bezpiecznych odległości stolików co 2 metry, w wyznaczonych strefach
• obsługa kelnerska została przeszkolona i dezynfekuje stoły i powierzchnie oraz nakrywa dla kolejnych Gości
• dezynfekujemy stoliki w restauracjach po każdym Gościu
• sztućce podaje kelner ze specjalnie przygotowanych podajników
• rozszerzyliśmy ofertę Room Service dając Gościom większą możliwość zamawiania różnorodnych dań bezpośrednio do pokoi
• wszystkie posiłki przygotowywane są w sterylnych warunkach zgodnie z zasadami HACCP oraz Sanepid-u przez personel przeszkolony z zasad bezpieczeństwa i higieny
BEZPIECZNE WNĘTRZA
• hotel wyposażony jest w przestronny taras na świeżym powietrzu, do dyspozycji Gości oraz dwa ogródki
• oferta przekąsek i napoi ciepłych kawa/herbata jest realizowana w oparciu o naczynia wyparzone
• kelnerzy są wyposażeni w maski ochronne oraz jednorazowe rękawiczki
• dezynfekujemy stoliki po każdym Gościu
• zachęcamy Gości do płatności kartą płatniczą
• rachunki podajemy w zdezynfekowanym po każdym użyciuetui wielokrotnego użytku
PRZESTRZENIE KONFERENCYJNE
• regularnie wietrzymy wszystkie sale konferencyjne
• przed salami umieszczone są środki do dezynfekcji rąk
• po zakończonym spotkaniu sale są wietrzone oraz ozonowane, a sprzęt - taki jak rzutnik, laptop, włączniki, sterowniki, klamki - dezynfekowane
• krzesła konferencyjne ustawiane są w bezpiecznych odległościach z zachowaniem 1,5 metra odległości
SPA - Sauna
• w saunach Goście zobligowani są do siedzenia na ręczniczku
• sauny są ozonowane w przerwach nocnych
• Goście są zobligowani do umycia ciała mydłem przed skorzystaniem z sauny
Nasza polityka bezpieczeństwa #bezpiecznirazem
PRZESTRZENIE HOTELOWE
• zakupiliśmy nowoczesny sprzęt do rozpylania środków dezynfekujących w przestrzeniach ogólnych i nie rzadziej niż co sześć godzin dezynfekujemy lobby, restauracje, punkty gastronomiczne,
• w hotelowych łazienkach i przestrzeniach ogólnych umieszczone są mydła antybakteryjne i płyny do dezynfekcji rąk oraz instrukcje jak poprawnie myć dłonie
• przynajmniej nie rzadziej niż co dwie godziny dezynfekujemy klamki, poręcze na klatkach schodowych i przyciski w windach
• wszystkie windy są codziennie dezynfekowane
• przestrzenie hotelowe są czyszczone przez personel wyposażony w jednorazowe rękawiczki i maski ochronne, które są regularnie wymieniane
• ograniczamy liczbę osób przebywających jednocześnie w powierzchniach wspólnych
• w hotelu zostały ustawione kosze na śmieci otwierane bezdotykowo
KORZYŚCI: minimalizujemy ryzyko, aby każdy z Gości czuł się bezpiecznie
Nasza polityka bezpieczeństwa #bezpiecznirazem
PROCEDURY
Procedura zapobiegawcza I: podejrzenie zakażenia koronawirusem u pracownika
- Obowiązek zapoznania personelu hotelu odnośnie wprowadzonego protokołu związanego z wirusem COVID-19 (przekazanie najważniejszych wytycznych i obowiązków w tym zakresie).
- Pracownicy i obsługa hotelu powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem.
- Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia, dostępnych na stronach gis.gov.pl lub https://www.gov.pl/web/koronawirus/, a także obowiązujących przepisów prawa.
- W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem należy niezwłocznie odsunąć go od pracy i odesłać transportem indywidualnym do domu. Należy wstrzymać przyjmowanie klientów, powiadomić właściwą miejscowo powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
- Pracownik powinien oczekiwać na transport w wyznaczonym pomieszczeniu, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie go od innych osób.
- Zaleca się ustalenie obszaru, w którym poruszał się i przebywał pracownik, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami zakładowymi oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
- Rekomenduje się stosowanie do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego przy ustalaniu, czy należy wdrożyć dodatkowe procedury biorąc pod uwagę zaistniały przypadek.
Procedura zapobiegawcza II: postępowanie w przypadku podejrzenia u Gościa zakażenia koronawirusem
- W przypadku stwierdzenia wyraźnych oznak choroby jak uporczywy kaszel, złe samopoczucie, trudności w oddychaniu, gość nie powinien zostać wpuszczona na teren obiektu. Powinien zostać poinstruowany o jak najszybszym zgłoszeniu się do najbliższego oddziału zakaźnego, celem konsultacji z lekarzem, poprzez udanie się tam transportem własnym lub powiadomienie 999 albo 112.
- Jeśli gość mieszka w hotelu – czasowe odizolowanie go w dedykowanym pomieszczeniu, powiadomienie dyspozytora medycznego o podejrzeniu zakażenia i zgłoszenie incydentu do kierownictwa obiektu, co umożliwi obsłudze ustalenie obszaru, w którym poruszała się i przebywała osoba, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami obiektu oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
- Ustalenie listy pracowników oraz klientów (jeśli to możliwe) obecnych w tym samym czasie w części/częściach obiektu, w których przebywał klient i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie gov.pl/web/koronawirus/ oraz gis.gov.pl odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.
- Wstrzymanie przyjmowania gości, powiadomienie właściwej miejscowo powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej i stosowanie się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Krakowie
ul. Prądnicka 76, 31-202 Kraków
Telefon alarmowy
667 881 188
czynny całą dobę
ZALECENIA
Bezpieczny pracownik
- Ustalenie zadań i procesów, które zwykle wymagają ścisłej interakcji i określenie sposobów ich modyfikacji, aby zwiększyć fizyczne odległości między pracownikami i zachować bezpieczeństwo pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa (w zakładach pracy minimum 1,5 m).
Podzielenie zmian pracy w celu zwiększenia bezpieczeństwa pracowników przebywających w danym momencie na terenie hotelu stosownie do możliwości.
- Zmniejszenie liczby pracowników korzystających w tym samym czasie ze wspólnych obszarów np. stołówki pracowniczej, szatni itp. W pomieszczeniach tych zaleca się, aby liczba osób z nich korzystających umożliwiała zachowanie dystansu społecznego min. 1,5m. Wyposażenie obsługi hotelu w środki ochrony indywidualnej w tym, maski lub przyłbice, rękawiczki oraz środki do dezynfekcji rąk, a także nieprzemakalne fartuchy z długim rękawem, do użycia w razie potrzeby.
- Zalecenia dla pracowników:
- Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do pracy obowiązkowo należy umyć ręce wodą z mydłem.
- Nosić osłonę nosa i ust, ewentualnie przyłbicę oraz rękawice ochronne podczas wykonywania obowiązków.
- Zachować bezpieczną odległość od rozmówcy i współpracowników (rekomendowane są 1,5m).
- Regularnie często i dokładnie myć ręce wodą z mydłem zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce i dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).
- Podczas kaszlu i kichania zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce.
- Starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.
- Dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne, szczególnie po zakończonym dniu pracy. Należy pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych jak słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł czy biurka.
- Regularnie (kilka razy w ciągu dnia) czyścić powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci, np. klamki drzwi wejściowych, poręcze, blaty, oparcia krzeseł.
- Unikać dojazdów do pracy środkami komunikacji publicznej, jeżeli istnieje taka możliwość.
- Zapewnienie, w miarę możliwości, wietrzenia nieklimatyzowanych pomieszczeń.
- Ograniczenie korzystania przez pracowników z przestrzeni wspólnych, w tym:
- wprowadzenie różnych godzin przerw,
- zmniejszenie liczby pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie (np. przez rozłożenie przerw na posiłki).
- Szczególną troskę o pracowników z grup bardziej narażonych na ryzyko epidemiczne – jeśli to możliwe nie angażowanie w bezpośredni kontakt z klientem osób powyżej 60 roku życia oraz przewlekle chorych .
- Obowiązek stosowania przez dostawców hotelu środków ochrony osobistej zgodnie z aktualnymi przepisami prawa.
- Przygotowanie procedury postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji podejrzenia zakażenia i skuteczne poinstruowanie pracowników.
- Celem ograniczenia kontaktów międzyludzkich zaleca się tam gdzie jest to możliwe, wykorzystywanie do komunikacji m. in. telefonów, poczty elektronicznej itp.
Bezpieczny hotel
- Umieszczenie w widocznym miejscu przed wejściem do hotelu i w recepcji informacji o maksymalnej liczbie klientów mogących jednocześnie przebywać w danej części obiektu.
- Umieszczenie na terenie hotelu dozowników z płynem do dezynfekcji rąk dostępnych dla gości, a w szczególności przy wejściach na teren obiektu, w obszarze recepcji, przy wejściu do wind, punktów gastronomicznych oraz przy wyjściu z toalet.
- Rekomenduje się zapewnienie możliwości zakupu maseczek ochronnych w recepcji.
- Wywieszenie w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych instrukcji dot. mycia rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek, zdejmowania i zakładania maseczki, a przy dozownikach z płynem do dezynfekcji – instrukcji prawidłowej dezynfekcji rąk.
- Zapewnienie sprzętu i środków oraz monitorowanie codziennych prac porządkowych, ze szczególnym uwzględnieniem dezynfekowania powierzchni dotykowych - poręczy, klamek, włączników światła, uchwytów, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich, w tym blatów w pomieszczeniach pracy i w pomieszczeniach do spożywania posiłków należy przestrzegać wymaganego dystansu przestrzennego między personelem a gośćmi (minimum 1,5m).
- Ograniczenie do minimum czasu przebywania gościa przy recepcji.
- Ustalenie i kontrola maksymalnej liczby gości w hotelu – na podstawie liczby dostępnych pokoi liczone jako liczba pokoi razy dwie osoby.
- Wyłączenie z użytkowania pomieszczeń takich jak: wspólne sale telewizyjne, pokoje/sale zabaw dla dzieci, baseny, sauny, dyskoteki oraz innych, w których mogą tworzyć się skupiska ludzi. Umożliwienie korzystania z ww. przestrzeni w sytuacji wynajęcia na wyłączność przez gości hotelu wspólnie zakwaterowanych.
- Możliwość użytkowania sal konferencyjnych na zasadach opisanych aktualnymi przepisami prawa (zachowanie dystansu społecznego wynoszącego minimum 1,5 m odległości osoby od osoby.)
- Bezwzględny zakaz przebywania w hotelu osób tam niezakwaterowanych.
- Bieżące dezynfekowanie, nie rzadziej niż co 2 godziny, ogólnych toalet, wind, blatu recepcyjnego (po każdym gościu), klamek, poręczy, uchwytów, telefonów, klawiatury komputerów, urządzeń w pomieszczeniach socjalnych oraz innych, często dotykanych powierzchni.
- Precyzyjne dozowanie profesjonalnych środków myjących.
- Ograniczenie rutynowego sprzątania pokoi, które powinno się odbywać jedynie na życzenie klienta.
- Po każdym kliencie zaleca się rutynowe sprzątnięcie pokoju i dezynfekcję wszystkich powierzchni dotykowych (w tym oparcia krzeseł), sprzętu (np. piloty) i łazienki oraz gruntowne wywietrzenie pomieszczenia, albo po sprzątnięciu pomieszczenia - dokonanie ozonowania/ zamgławiania/ dekontaminacji z użyciem innych dedykowanych technologii.
- Pokój można ponownie wynająć po zakończeniu dezynfekcji w okresie zgodnym z instrukcją urządzenia służącego do dekontaminacji, alb zaleceń producenta zastosowanych technologii.
- Personel sprzątający powinien być wyposażony i przestrzegać używania jednorazowej maseczki, rękawiczek, a w razie potrzeby jednorazowego fartucha z długim rękawem. Pościel i ręczniki należy prać w temp. min 60 ºC z dodatkiem detergentu. Prane i dostarczane w reżimie sanitarnym.
- Zakaz używania hotelowych suszarek nadmuchowych w łazienkach pokojowych.
- W miarę możliwości systematyczne wietrzenie wszystkich pomieszczeń hotelu bądź ozonowanie (lub dekontaminacja w innej dostępnej technologii) powierzchni wspólnych, w wyznaczonych zakresach czasowych.
- Funkcjonowanie restauracji i barów hotelowych w reżimie sanitarnym (z uwzględnieniem zalecenia organizowania posiłków w formie bufetu). Możliwość serwowania posiłków tylko dla gości hotelu w przestrzeni restauracji pod warunkiem zachowania minimum 1,5 m odległości między osobami spożywającymi posiłek.
- Dezynfekcja sprzętów hotelowych udostępnianych gościom po każdym użyciu.
- W związku z zagrożeniem wirusem COVID -19 hotel ma prawo do zawieszenia lub ograniczenia usług, które zwiększałaby zagrożenie gości oraz personelu hotelu (np. dostarczanie bagaży do pokoi, sprzątanie pokoi gości odbywa się tylko na jego życzenie itp.)
- Wyznaczenie i przygotowanie (m.in. wyposażonego w środki ochrony indywidualnej i płyn dezynfekujący) pomieszczenia, lub pokoju, w którym będzie można czasowo odizolować osobę w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych.
- Przygotowanie i umieszczenie w określonym miejscu (łatwy dostęp) potrzebnych numerów telefonów do stacji sanitarno-epidemiologicznej, służb medycznych.
- Poinformowanie wszystkich gości oraz potencjalnych klientów hotelu o procedurach bezpieczeństwa zastosowanych w związku z wirusem COVID-19 w danym obiekcie.
Bezpieczna restauracja / bar/ ogródek/ taras
Wytyczne dla funkcjonowania gastronomii w trakcie epidemii SARS-CoV-2.
- Codziennie wietrzymy i wentylujemy restaurację i bar hotelowy.
- Przed wejściem do restauracji znajdują się środki do dezynfekcji rąk i jednorazowe rękawiczki.
- Dodatkowo, na życzenie każdy Gość może poddać się badaniu temperatury (bezdotykowo).
- Zrezygnowaliśmy całkowicie z bufetów.
- Proponujemy Gościom serwis dań bezpośrednio do stolika.
- Ograniczyliśmy liczbę osób jednocześnie spożywających posiłki z zachowaniem bezpiecznych odległości stolików co 1,5 metra, w wyznaczonych strefach.
- Restauracja wyposażona jest w dwa przestronne ogródki na świeżym powietrzu oraz taras na % piętrze, do dyspozycji Gości.
- Obsługa kelnerska została przeszkolona jak zachować największe standardy bezpieczeństwa i higieny: zbieramy zastawę i dezynfekujemy stoły i powierzchnie oraz nakrywamy dla kolejnych Gości, obsługa kelnerska pracuje w rękawiczkach, maseczkach lub przyłbicach.
- Goście informowani są o czasie oczekiwania na kelnera, który wskazuje odpowiedni stolik.
- Dezynfekujemy stoliki w restauracji i ogródkach po każdym Gościu.
- Podczas śniadań stosujemy jednorazowe podkładki na stoliki wymieniane po każdym Gościu.
- Sztućce znajdują się tylko na specjalnie przygotowanych stolikach, myjemy i dezynfekujemy tace po każdym użyciu.
- Wszystkie posiłki przygotowywane są w sterylnych warunkach zgodnie z zasadami HACCP oraz Sanepid-u przez personel przeszkolony z zasad bezpieczeństwa i higieny.
- Kucharze pracują w rękawiczkach i przyłbicach.
#Bezpieczni Razem bo Bezpieczeństwo jest najważniejsze.